Etapy rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka


Rozwój emocjonalny i społeczny dziecka 0-5

Każde dziecko rozwija się w swoim własnym i niepowtarzalnym tempie. Nie jest więc możliwe aby precyzyjnie określić, kiedy dokładnie Twoje dziecko rozwinie daną umiejętność. Wskazane poniżej etapy rozwojowe dadzą Ci ogólne pojęcie o zmianach, których możesz się spodziewać w miarę jak Twoje dziecko będzie dorastało. Nie przejmuj się jednak, jeśli zauważysz, że przebiega to w nieco inny sposób.

  • Pod koniec 3 miesiąca życia niemowlęta zaczynają rozwijać społeczny uśmiech, ich twarze i ciała stają się bardziej ekspresyjne. Są zadowolone, gdy ktoś poświęca im uwagę i mogą się rozpłakać, gdy tej uwagi nie otrzymują.
  • Pod koniec 7 miesiąca życia dziecko reaguje na emocje wyrażane przez innych
  • Pod koniec pierwszego roku życia dzieci mogą stać się nieśmiałe lub zaniepokojone w obecności obcych. Wolą towarzystwo swojej mamy lub głównego opiekuna i często płaczą, gdy są przez nich opuszczane. Wykazują szczególne preferencje do wybranych ludzi i zabawek. Zaczynają testować rodzicielskie reakcje, szczególnie podczas karmienia. Powtarzają gesty i dźwięki, aby zwrócić na siebie uwagę. Mogą próbować same siebie karmić ssąc palec oraz pomagać w ubieraniu się wkładając rękę lub nogę podczas ubierania się.
  • Pod koniec drugiego roku życia, dzieci stają się coraz bardziej świadome siebie, jako odrębnej istoty; coraz bardziej ekscytuje je towarzystwo innych dzieci. Zaczynają naśladować zachowania dorosłych oraz innych dzieci.
  • Pod koniec trzeciego roku życia dzieci są w stanie zrozumieć pojęcia takie, jak „moje” i „twoje”. Spontanicznie okazują przywiązanie do swoich towarzyszy zabawy. Uczą się grania w kolejności podczas gier.
  • W wieku czterech lat dzieci stają się bardziej niezależne; mogą się same ubierać i rozbierać; są w stanie współpracować z innymi dziećmi; negocjować rozwiązania konfliktów; są coraz bardziej zainteresowane nowymi doświadczeniami i zabawą w wymyślne rzeczy; często mają problem z rozróżnianiem fantazji od rzeczywistości; postrzegają siebie jako całościowe osoby: z ciałem, umysłem i uczuciami
  • W wieku 5 lat dzieci wykazują większą niezależność; lubią śpiewać, tańczyć i występować; są bardziej skłonne dostosować się do zasad; chcą przypodobać się i być jak ich koledzy; są świadomi swojej płci oraz są w stanie odróżnić fantazję od rzeczywistości; mogą być wymagające i trudne do współpracy.