Jak reagujemy na emocje?


Istnieją 3 sposoby reagowania na pojawiających się u nas emocje:

  1. Wybuch
  2. Tłumienie
  3. Samokontrola

Wybuch emocji

Najczęściej dotyczą najmłodszych dzieci, ale wśród dorosłych również zdarza się taki sposób ich okazywania. Reagowanie na emocje w ten sposób oznacza, że jest się nieświadomym swoich emocji w momencie ich pojawienia się. Zanim zdamy sobie sprawę z ich pojawienia się, porywa nas burza emocji. Niekontrolowany wybuch emocji ma jednak skutki uboczne. Chwilowo odczuwana ulga, przeradza się niestety w wyrzuty sumienia, poczucie winy i złości na drugą osobę.

Tłumienie emocji

Osoby, które na emocje reagują wypieraniem lub tłumieniem ich, potrafią rozpoznać emocję, którą odczuwają w danej chwili, ale nie dopuszczają jej do głosu. Nie chcą w danym momencie się z nią skonfrontować, ponieważ obawiają się, że mogliby odkryć jakiś głęboko ukryty konflikt lub sprzeczność, czy też postawić pod znakiem zapytania dotychczasowy wizerunek własnej osoby. Tłumienie emocji prowadzi tylko do tymczasowego poradzenia sobie z nią, ponieważ wyparta emocja daje wkrótce znać o sobie z dużo większą siłą. Reagowanie w taki sposób ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Powoduje, że osoba ta izoluje się od otoczenia, czy też zaczyna zażywać różnego rodzaju używki tj. alkohol czy narkotyki. Małe dzieci, które w ten sposób reagują na emocje uciekają w swój wykreowany świat. W ekstremalnych przypadkach osoby, które okazują emocje w ten sposób, mogą nie zdawać sobie sprawy, że odczuwają strach i mówią, że nie wiedzą, co to strach albo zamiast strachu okazują złość lub gniew.

Samokontrola emocji

Najodpowiedniejszym sposobem reagowania na pojawiające się u nas emocje jest ich wyrażanie. Osoby, które wyrażają swoje emocje w ten sposób, potrafią rozpoznawać swoje emocje, kiedy się pojawiają, dzięki czemu, mogą opanować ogarniające ich uczucia i sensownie zareagować na nie. Wiedzą, jaka sytuacja wywołała dany stan emocjonalny, co ułatwia im zrozumienie samego siebie oraz drugiego człowieka.

Sprawdź jak reagujesz na swój gniew.

  1. Wypierasz lub tłumisz gniew. Unikasz konfrontacji, nie dając sobie żadnych możliwości poradzenia sobie ze swoimi uczuciami. Użalasz się nad sobą i nie dopuszczasz do siebie rodzącego się w tobie rozczarowania i złości, nie dajesz również możliwości naprawienia błędu partnerowi. Zamiast stawić czoła problemowi, próbujesz uciszyć szalejące w tobie emocje za pomocą środków zastępczych np. alkohol, narkotyki, papierosy itp. Nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób nie rozwiązujesz problemu, lecz spychasz go do podświadomości. Zbyt silne tłumienie emocji jest punktem wyjścia do odczuwania tylko jednej emocji np. szczęścia, co w efekcie powoduje nudę. Wypieranie emocji jest przyczyną dolegliwości psychosomatycznych, stanów chorobowych tj. depresja, chorobliwy lęk, stany maniakalne itp.
  2. Wybuchasz gniewem. Pozwalasz ponieść się emocjom i wyładowujesz się na innych, nie myśląc o konsekwencjach zachowania. Taka reakcja powoduje pojawienie się kolejnych negatywnych emocji np. poczucia winy, wyrzutów sumienia czy złości na partnera. Zanim stwierdzisz, co się dzieje w twoim wnętrzu, emocje przejmują nad tobą kontrolę, a problem się zaostrza.
  3. Panujesz nad gniewem. Potrafisz rozpoznać i mówisz, że odczuwasz gniew. Wciągasz powietrze i wyjaśniasz, co się stało, usuwasz skutki złego zachowania i próbujesz wspólnie wyjaśnić powody problemu.

Sprawdź, jak możesz kontrolować swój gniew

Gdy wpadniesz w gniew:

  • nie potęguj swojej złości i skieruj myśli w innym kierunku
  • odpręż się (np. joga, medytacja)
  • zastanów i zrozum co jest powodem twojego gniewu
  • rozładuj gniew (np. sport)

Gdy wpadniesz we wściekłość:

  • zastosuj techniki relaksacyjne (wdech i wydech, zaciskaj i rozluźniaj pięści)
  • jeżeli relaks nie pomoże, to skorzystaj z ćwiczeń ruchowych
  • ostatecznie, opuść na chwilę pomieszczenie lub osobę

Recepta panowania nad emocjami:

  • bądź zrównoważony i przeżywaj swoje emocje z umiarem
  • nie tłum emocji, ich wyrażanie dostosuj do okoliczności
  • kontroluj swoje emocje i przeżywaj je w wyważony sposób
  • umiejętnie uspokajaj się np. sport, książki, spotkania z przyjaciółmi