Jak zmienić styl reagowania na emocje?


Jeżeli zauważyłeś, że gwałtownie reagujesz na emocje:

1. uspokój się! (np. joga) osiągnij wyższy, spokojny, skoncentrowany poziom duchowy i emocjonalny
2. koncentruj się na wyczuciu momentu, w którym wybucha w tobie burza uczuć. Zwróć uwagę na pierwsze oznaki np. fizyczne reakcje organizmu: podwyższone ciśnienie, silne pocenie się, drżenie rąk.
3. kontroluj swoje wybuchy emocjonalne, odetchnij głęboko i powoli wypuść powietrze, jeśli to nie pomoże poczekaj w samotności aż się uspokoisz. Spróbuj skoncentrować się, co w danym momencie odczuwasz.
4. analizuj, dlaczego w pewnych sytuacjach reagujesz tak gwałtownie, analizuj motywy swojego postępowania.
5. nazwij swoje emocje i uświadom sobie je: co w danej sytuacji czuję? zatrzymaj się na chwilę, weź głęboki oddech lub zamknij oczy i spróbuj skoncentrować się na własnym wnętrzu. „Stop. Co czuję? Jestem wściekły, smutny, rozczarowany.
6. zwróć uwagę czy twój komunikat został prawidłowo zrozumiany

Jeżeli tłumisz i wypierasz emocje:

1. zmień swoje negatywne nastawienie na pozytywne! (zacznij od ogólnej samoświadomości) np. ja zawsze miałem pecha
2. sporządź listę (wszystkie pozytywne strony swojego życia i zanotuj wszystko, co nadaje twojemu życiu sens)
3. obserwuj siebie (skieruj uwagę na swoje wnętrze, obserwuj siebie, swoje zachowanie i reakcje, co odczuwasz w sytuacjach nacechowanych silnymi emocjami) np. co odczuwam? dlaczego jestem wściekły, smutny? Później połącz to uczucie z sytuacją, która ją wywołała: jestem wściekły z powodu tego, co usłyszałam lub ponieważ czuję się poniżony albo czuję się mnie wart od mojego rozmówcy.
4. zaakceptuj swoje uczucia i spróbuj poradzić sobie z nimi np. jestem wściekły i urażony, ponieważ czuję, że szef potraktował mnie niesprawiedliwie: przekształć tę emocję w rozsądną reakcję np. porozmawiaj z szefem i powiedz jemu jak się czujesz
5. mów o swoich emocjach i nie przeżywaj ich w samotności
6. dopuść swoje uczucia do głosu: co się we mnie dzieje? co czuję? dlaczego nie chcę okazać strachu?
7. ćwicz swoje zachowanie: co się ze mną dzieje? dlaczego tak reaguję?
8. komunikuj uczucia
9. ćwicz otwartość na innych

Jeżeli świadomie kontrolujesz swoje emocje:

Gratuluję tej umiejętności, jednak nie zaprzestawaj pracowania nad sobą.
1. obserwuj samego siebie
2. kieruj uwagę do wnętrza na swój stan emocjonalny
3. miej ciągły kontakt z samym sobą